maanantai 7. marraskuuta 2011

Ivalon Veskoniementie ajokelvottomassa kunnossa

Veskoniementien sijainti Ivalossa. 

Ivalon Veskoniementietä kunnostetaan. Kunnostuksen tarkoituksena on heinäkuusta 2011 alkaen kunnostaa n. 12 km vanhaa ja huonoa Veskoniementietä oikaisemalla kaarteita, madaltamalla mäkiä ja täyttämällä tien matalia osuuksia. Työ toteutetaan kokonaisurakkana, jolle on viivästysten vuoksi varattu lisäaikaa 8 kk ja lisäbudjetti 1,2 milj. €. Työ valmistuu elokuussa 2013. Tie jää vaille pinnoitusta, koska rahoitus ei riitä öljysoraan saati asfalttiin.
Autoja on vaurioitunut marraskuuhun 2011 mennessä useita: kolmesta rengassarjat, kahdesta öljypohja, kahdesta ohjauslaitteet.



Maasturi Murmanskista pysäköinyt kerran Veskoniementiellä.
Veskoniementien kunto elokuussa 2011
Elokuussa parannustyötä oli tehty noin kuukausi, jolloin 12 km:n tie oli avattu kuudesta eri kohtaa. Tämä tarkoittaa, että toinen kaista oli työn alla ja liikennöintiin oli osoitettu joko vanha tienpohja tai irtolohkareilla ja savella täytetty ohituskaista. Savi nostettiin levennetystä tienpenkasta ja se on samaa savista silttiä, jolla kaikki autot Angelista, Nellimistä ja Veskoniemestä peittyvät sadekelillä. Autot värjääntyvät sadekelillä ns. lapsenkakkavärillä, joka tarttuu pysyvästi auton pintaan ja rakenteisiin, ellei sitä pestä välittömästi ennen kuivumista. Elokuussa Veskoniementie oli vielä ajokelpoinen, mutta se oli vain väliaikaista. Urakoitsija ja vastuullinen viranomaisvalvoja halusivat saada kesäasukkaat pois ja aloittaa Lapin laadun rakentaminen.

Elokuu 2011, kuiva savi alkaa upota ja lohkareet nousta pintaan.

Veskoniementien kunto syyskuussa 2011
Syyskuu 2011 muutti urakoitsijan asenteen ratkaisevasti siten, että valitukset paikallislehdessä tien huonosta kunnosta ja saven upottavuudesta kostettiin tien käyttäjille levittämällä kalliosta räjäytettyä irtolohkaretta kuivikkeeksi saven sekaan. Irtolohkareen koko on ollut 40-80 mm (siis suurempaa kuin sepeli 0-30 mm) ja päälle levitettiin ojasta savea ns. sideaineeksi. 

Irtolohkareiden ja saven yhdistelmä aiheutti sen, että renkaiden painamat urat syvenivät niin paljon, että urien keskelle jäänyt harjanne jäi koholle. Tällöin henkilöauton ja jopa maastoauton pohja otti tien pintaan. Muutama auto, joista sekä yksityisiä että valtion omistamia, törmäsi öljypohjastaan keskiharjanteen piilottamiin irtolohkareisiin. Öljypohja rikkoutuu silloin, kun autolla ajetaan pitävää uraa pitkin, kunnes yhtäkkiä savipinta pettää ja renkaat putoavat 15-20 cm syvemmälle ja auton moottorin alaosa osuu urien keskellä olevaan harjanteeseen ja siinä oleviin suuriin lohkareisiin.

Veskoniementien kunto marraskuussa 2011
Tien kunnostustyö on jo marraskuussa 2011 tehnyt siitä ajokelvottoman. 12 km tiestä 5 km on nyrkinkokoista sepeliä, joka on ammuttu kalliosta ja murskattu tien pintaan. Ojista nostettu savi on nostettu tasaamaan pintaa ja peittämään sepeliä. Saviosuuden pituus on 3 km. Syviä noin 20-30 cm:n kuoppia ja monttuja on 2 km. Vanhaa hyvää tienpohjaa on vain 2 km.
.
Elokuu 2011, ohituskohta vielä hyvässä (¥φ¿¹ð) kunnossa.
Veskoniementien aiheuttamat vauriot ja kustannukset
Autonrenkaiden pinnat ja kudokset rikkoutuvat terävissä kivissä ja suurissa kuopissa. Teräviä kiviä ei pysty viiden kilometrin matkalla väistelemään. Suurin vaara renkaiden vaurioitumisesta tulee, kun autolla ajetaan Veskoniementien jälkeen maantienopeudella valtateillä. Tällöin renkaan vaurioituneet kudokset hajoavat vauhdin, vierintävoimien ja painumien vuoksi. Onnettomuusuhka on yhä suurempi, kun säät kylmenevät ja renkaiden kumi kovenee. 

Ivalo-Inari -tie, Myössäjärvi. Halkeamia 50 metrin välein.
Koska kantatie Ivalosta pohjoiseen on asfalttipinnaltaan huono, renkaisiin kohdistuu suuria rikkovia voimia jopa hyväksi oletetuilla kantateilläkin. Kantatien asfaltin kunto Ivalosta pohjoiseen Peräsaajontieltä alkaen aina Karhunpessäkivelle on huono. Noin 50 metrin välein tien poikki kulkee noin 3,5 cm:n syvyinen halkeama, joka hakkaa renkaita ja keinuttaa autoa. Tienpitäjä on kuitenkin saanut osan Ivalo-Inari -tiestä tehtyä ilman halkeamia, joten olisi mielenkiintoista kuulla miksi halkeamia ylipäänsä haluttiin tietyille osuuksille.
Urakoitsija ja työmaan valvoja laiminlyövät työmaan aikaisen tienpidon. Se tehdään kustannussyistä, koska on halvempaa levittää kivilohkareet ja savi tielle kuin tasoittaa se turvalliseksi. Tämä säästö koituu autoilijoille hengenvaaralliseksi ja kalliiksi. 
.
Talvi tekee Veskoniementien työmaasta vaarallisemman autoilijoille, koska suuret ja terävät kivilohkareet tien pinnassa jäätyvät pystyyn ja ajouran keskelle jäätyvä harjanne kovenee ja rikkoo autojen pohjat. Ivalon taksit eivät mielellään kuljeta ihmisiä Veskoniementietä, koska auton renkaat vaurioituvat, ohjauslaite- ja jousitusviat pahenevat, ja auto on pohjaa, moottoritilaa ja peltejä myöten ruskeassa ja paksussa savessa.
.
Elokuu 2011, savi on vielä kovaa ja lohkareet piilossa.
Vaurioiden korvausvelvollisuus
Veskoniementien urakoitsija ja työmaan valvoja ovat vastuullisia yhdessä korvaamaan tien käyttäjien rengas- ja autovauriot. Poliisin velvollisuus on kirjata vauriot ja yhdistää tiedot kuukausittain vaatimukseksi urakoitsijalle. Hankkeen rahoittaja, eli ELY-keskus maksaa korvaukset suoraan vaurioita kärsineille ja perii ne Koillistie Oy:ltä. Rengassarjojen hinnat vaihtelevat 500-1500 euron välillä, sijaisauto n. 150 €/pv, lisäksi taksikuljetukset, hinaus ja korvaukset työajan menetyksestä. Koillistie Oy:n huono tienpito on tarkoituksellista ja perustuu liikevoiton maksimointiin laiminlyömällä tieturvallisuus ja aiheuttamalla tahallisesti vaurioita ja kustannuksia tienkäyttäjille.
.
Ehdotus Veskoniementien turvallisuuden nopeaksi takaamiseksi 
1) Poliisin on välittömästi suljettava Ivalon Veskoniementien työmaa turvallisuussyistä ja ryhdyttävä tutkimaan mihin kaikkeen urakoitsija ja valvoja syyllistyvät. Kaikki tämä on kirjattava ja yhdistettävä tienkäyttäjien vaatimuksiin rengas- ja autovaurioiden korvaamiseksi.
2) ELY-keskus keskeyttää maksuliikenteen Koillistie Oy:lle. Näin avataan neuvotteluyhteys.
3) Kunta, Lapin ELY-keskus ja Pelastuslaitos järjestävät veskoniemeläisille kuljetuksen Ivaloon ja takaisin Veskoniemen satamasta kahdeksan kertaa päivässä (lähdöt Veskoniemestä klo 8, 12, 18 ja 22, paluu Ivalosta klo 10, 14, 20 ja 00.30). Talvella kuljetukset hoidetaan jäätietä pitkin moottorikelkkakolonnassa.
4) Pelastuslaitos, Inarin sivistystoimi ja perusturva järjestävät Veskoniemeen elokuuhun 2013 asti terveyskeskuksen sivutoimipisteen, sivukirjaston, peruskoulun ja palokunnan. Kustannukset siirtyvät Koillistie Oy:n maksettavaksi.
5) Poliisi ryhtyy ohjaamaan liikennettä Veskoniementiellä ja hoitaa päivittäisen työmaan turvallisuusvalvonnan samaan tapaan laskuttaen kuten DTM-formulakisoissa Sörnäisten rantatiellä v. 1995 ja 1996. Laskutusperuste on esim. poliisioppilasharjoittelija 250 euroa/päivä ja ohjaava opettaja 550 euroa/päivä, oppilaita 6 ja opettajia 3, eli Veskoniementien työmaan turvallisuuden ja liikennöimisen mahdollistamisen kustannus: [(6 x 250 + 3 x 550)€ + pv-raha + hotelli] x alv 23% = 4915,08 euroa/päivä (pv-raha 34 € ja hotelli 60 € päivässä). Mitä on 4900 € turvallisuudesta päivässä muutaman kuukauden ojennukseksi, kun Koillistie hankkii 9100 € päivässä kahden vuoden ajan? Jos Koillistie niskuroi esim. 6 kk, eli vetää täyttä 9100 € päivässä, se saa 1,2 miljoonaa euroa, eikä mene kuin tienkäyttäjien autonrenkaat ja ajoturvallisuus vaarantuu lapsiperheillä koko vuodeksi. Kun poliisi viivyttelee saman 6 kk ilman valvontaa, jonka kustannus olisi vain 648790 € valvontakonsultointina samalta ajalta, on seuraavan kappaleen mukaisten ihmisten hinta vain 108131 euroa henkilöltä. Kuolleena.
    Veskoniementien urakan aikana jokainen tienkäyttäjä rikkoo joko renkaansa, autonsa alustan tai pyöränripustuksen, tietämättään tai tarkoituksella, vaarantaa itsensä, perheensä tai muut tielläliikkujat koko Lapin läänissä, tai missä sitten ajavatkin. On todennäköistä, että kohta luemme yhden pienen perheen kolmen lapsen ja molempien vanhempien kuolleen omituisessa kolarissa, jossa suoralla tiellä hyväkuntoinen auto ajautui tuntemattomasta syystä vastaantulevan rekan keulaan. Ei tapahtunut muuta kuin Veskoniementien parannustyö sai alttarilleen kolme lasta ja aikuiset, jotka olivat typeryyksissään ajelleet Veskoniementietä eestaas tajuamatta, että ne (p*rseen) ystävällisesti hymyilevät Kuusamon siirtotyöläiset kuorma-autoilijat olivat valmistelleet vihoissaan pikku perheen kuolemaa. Menee sitä kiltin perheen renkaat rikki siinä missä tühmankin perheen. Hinta 108131€.
6) Koillistie Oy:n urakka irtisanotaan ja viranomaisten toiminnasta tehdään tarkastus. Sisäministerin ja sosiaaliministerin vierailulle Veskoniemeen on paremmat perustelut kuin viestintäministerille Lismaan. Veskoniemessä on todellinen hätä, Lismassa vain googlaus ei onnistu.
7) Rengastestauksen asiantuntija Test World Oy voisi vierailla Veskoniementiellä erilaisilla autoilla ja rengasvarustuksilla, ja tehdä testi niin auton rakenteiden kuin renkaiden kestävyydestä. Näin saataisiin puolueeton arvio Veskoniementien kunnosta, ja siitä, että onko tie liikennöitävässä kunnossa muuhun tiestöön verrattuna ja millainen ajoneuvo varustuksineen olisi sopiva Veskoniementielle. Silloin saataisiin tekninen vastaus sille, onko Veskoniementie ajettavassa kunnossa tavallisille autoille.
8) Inarilaiset ja ivalolaiset voisivat vierailla ihan piruuttaen vaikkapa tilataksilla Veskoniemen satamassa, jolloin 60 euron hinnalla saisi 7 henkilöä vi**umaisen taksin renkaat vaihtoon. Kuvitekaa, kolmen tunnin iltapäiväreissu alle kympin per nokka ja 700 euron rengashankinta köyhälle taksille! Mikä ylimääräinen ilo siitä että saa vielä pesun lisätä kuskin hintaan. Satamassa taas on kunnan vesitarjoilu kahdesta hanasta. Taksilla ajo kasvattaa Suomen bruttokansantuotetta, jota kasvattaa rikkinäisten renkaiden haninta ja vaihto, joiden takana on Koillistien tienrakennus. Koillistie ja Lapin ELY-keskus kasvattavat Suomen bruttokansantuotetta. Ja taksin renkihän ajaa minne vaan ja vaikka kuinka lujaa, mutta älkää kertoko sitä isännälle. Taitavat kuitenkin taksit kiittää Koillistietä ennen kuin ajavat Veskoniemeen.

Tyypillisiä rengasvaurioita Veskoniementiellä: kudos- ja kylkivauriot
Rengas ja lohkare.
Kylki repesi.














Tyypillisiä rengasvaurioita Veskoniementiellä: pullistumat

Pullistuma, kylki rikki.











Tyypillisiä rengasvaurioita Veskoniementiellä: vannevauriot

Lohkare iski, vanne entinen.
Turha sutia sepelikössä, vaikka vetoa riittää.


Yhteystietoja urakoitsijasta, valvovista viranomaisista ja korvausvelvollisista 

Vastuullinen urakoitsija (vastaa turvallisuudesta, vaurioista ja korvauksista):
- Koillistie Määttä Oy  Kerttujärventie 12, 99800 IVALO  Puh. 040 176 4246 ja Jouni Määttä 0400 225 283   jouni.maatta@koillistiemaatta.fi 
- Urakoitsija tulee mielellään paikalle selvittämään aiheutuneet ajoneuvovauriot ja antaa ohjeet korvaavaan autoon ja taksimaksuihin. Jouni Määtän ollessa muualla kuin Veskoniemenetiellä päivystämässä, jokainen kuorma-auton ja kaivinkoneen kuljettaja ottaa vastaan vauriokertomukset. Näin myös puskutraktorinkuljettajat, sillä jokainen heistä on urakoitsijan edustaja.
.
Valvovat viranomaiset (huolehtivat tien lainmukaisesta turvallisuudesta ja auttavat korvausvaatimuksissa)
- Lapin ELY-keskus, Liikenne ja infratruktuuri (linkki: Veskoniementien parantaminen)
- ELY-keskuksen investointivastaava Keijo Heikkilä, puh. 0400 290 242, vastaa työmaan sulkemisesta maksupostin keskeyttämisellä
- Liikennevirasto, liikenneturvallisuudesta vastaava viranomainen, Auli Forsberg, liikenneturvallisuuspäällikkö, p. 020 637 3903. Auli Forsberg vastaa Veskoniementien yleisestä käyttökelpoisuudesta ja turvallisuudesta koko parannustyön ajan ja sen jälkeen. Forsberg pystyy keskeyttämään työmaan ja hankkeen kunnes tie on liikennöitävässä kunnossa. Forsberg ohittaa Keijo Heikkilän ja Jouni Määtän kaikissa päätöksissä. Heikkilän ja Määtän ollessa kyvyttömiä hoitamaan tehtäviään Forsberg puuttuu asiaan viranomaisvastuullaan
- Poliisi. Poliisilla on velvollisuus sulkea Veskoniementie sen olessa vaarallinen liikennöintiin eli kun Veskoniementien turvallisuus on kyseenalainen. Lapin poliisilaitos Inarin poliisiasema (Ivalo), p. 071 876 6653.
.
Veskoniementielle sopivaa ajokalustoa
Veskoniementie on marraskuussa 2011 sellaisessa kunnossa, että ajokaluston täytyy olla pienistä perheautoista poikkeavaa. auton täytyy olla nelivetoinen, koska saven ja kivilohkareiden muodostama, vajoava ja liukas tienpinta edellyttää hyvää etenemiskykyä jokaiselta renkaalta. Tämä puolestaan edellyttää auton sisältä kytkettävää vetopyörästön lukitusta ohjaamosta, koska ajoneuvon ulkopuolelle ei ole menemistä suurten vesilammikoiden ja 10-20 cm:n savilietteen vuoksi. Rengastuksen on oltava maastovahvisteisten nappularenkaiden tasoa, joissa on rengaspaineiden säätö ohjaamosta käsin. Lisäksi ajotaidon on oltava ns. off-road -tasoa, eli että kuljettaja osaa ennakoida lähimmän 10 metrin uran niin hyvin, ettei joudu tilanteeseen josta ei selviä ilman ulkopuolista apua. Tällaisia yhdistelmiä, joissa auto, sen tekniikka, rengastus ja kuljettajan taidot ja järki olisivat yhtäaikaa liikenteessä, on Ivalossa kaksi, joista toinen asuu Veskoniemessä ja toinen Koppelossa. Kyseisistä veskoniemeläinen ajaa harvoin kotiin tai sieltä pois, koettaen näin säästää perhettään, autoaan ja yhteiskuntaa. Kertomuksen koppelolainen ei tule Veskoniemeen kuin vasta pikkujouluksi 2013 ja silloinkin moottorikelkalla, koska hän ei luota tien valmistumiseen edes vuonna 2013 lopulla. 


Veskoniemi roll over rocks.
 
Veskoniemen liikennevaloissa.
Veskoniemi-mud & rock´n-roll.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti